Gemina är andra delen i the Illuminae files av Amie Kaufman och Jay Kristoff så jag börjar med att berätta om serien självt. The Illuminae files är en science fiction trilogi som består av böckerna Illuminae, Gemina och Obsidio. Den här trilogin är skriven i ett väldigt unikt format. Den består av intervjuer, dagbokssidor, mail och journaler m.m. vilket jag nämnde i mitt förra inlägg. Man pusslar ihop en historia från det här. De vill till och med framhäva att karaktärer i den här världen ska ha satt ihop massa dokument för att förklara en allvarlig händelse. De här dokumenten skickar de till inflytelserika personer, det ska alltså vara som att dokumenten finns i deras värld också.

Själva serien utspelar sig en sådär femhundra år in i framtiden. Första boken handlar om två personer, Kady och Ezra, vars hemplanet har blivit invaderad. Andra boken rör sig om två helt andra människor. Tredje boken sammanfattar de överlevande från de första två böckerna.

De här böckerna är väldigt annorlunda mot vanliga böcker, men har ändå allt som en vanlig bok skulle kunna tänkas ha. De har invecklade karaktärer, små och stora konflikter, konspirationer, oväntade vändningar, romantik, sorg! Även fast det ibland kan vara svårt att ta sig fram i dem så är de fantastiska! Så gå och läs den första boken och läs sedan resten av recensionen då det kan finnas spoilers för Illuminae.

Hanna är dotter till chefen för Heimdalls rymdbas. Hon är snobbig och bortskämd och inte alls nöjd med att leva mitt ute i ingenstans (bokstavligen).

Nik är en brottsling tillhörande en ökänd lagbrytar famlij. Han är kaxig och självsäker; inte rädd för att sprida osäkerhet och fruktan.

De två har tillsynes ingenting gemensamt, men när ett team med lönnmördare tar över rymdtationen tvingas dem att samarbeta för att hålla sig vid liv. Med hjälp av Niks kusin som visserligen är förlamad i benen men en fantastisk hackare, måste de tillsammans hitta ett sätt att rädda människorna på stationen från lönnmördarna, samtidigt som en människoätande alien har infiltrerat stationen, samtidigt som ett maskhål i närheten är tillfälligt ur balans. Vad kan gå fel liksom.

För att lägga på ännu mer press så är skeppet Hypatia på väg mot Heimdall och Hanna och Nik inser att en väldigt massa människor är påväg att dö av olika anledningar såvida de inte löser det här på något smart sätt.

Ingen press!

Jag älskar hur de här författarna väljer sina titlar! Det tog en evighet att förstå varför boken hette Gemina, men oj det finns en bra historia bakom det!

Jag älskar den här boken. Karaktärerna är fantastiska även fast Kady och Ezra förmodligen är något bättre (möjligtvis med undantag av Ella).

Med tanke på att jag malde på en del ovanför så finns det inte så mycket jag kan säga här. Jag gillar riktningen som boken gick i och ser fram emot att läsa sista boken också. Just nu låter jag den här sjunka in samtidigt som jag läser en fantasybok. Det har blivit mycket science fiction på sistone så jag ville verkligen läsa lite fantasy nu!

IMG_4118