Warcross handlar om en ung hackare och prisjägare som heter Emika Chen. Hon jagar människor som olagligt satsar pengar på det virtuella spelet Warcross.  För de flesta, världen över är Warcross mer än bara ett spel, det är en livsstil. När Emika desperat försöker få tag i pengar för att betala sin lägenhet tar hon en risk och hackar sig in i systemet för Warcross världsmästerskapen. Hon inser snabbt att hon begick ett misstag när hon istället glitchar in sig själv i händelsernas centrum och alla kan se henne i världsmästerskapen.

Emika är övertygad att hon kommer bli arresterad, tills hon blir kontaktad av spelets skapare. Hideo Tanaka, ett underbarn som skapade Warcross när han bara var tretton. Efter flera försök till sabotage på officiella Warcross världar misstänker han att någon kan tänkas försöka förstöra världsmästerskapen. Han behöver en spion och vill ha Emika för jobbet. Men när Emika börjar undersöka saken närmare hittar hon saker hon inte hade väntat sig. En hemsk konspiration, som möjligtvis skulle kunna krossa hela det stora Warcross-emperiet.

Warcross var…okej. Den var snabb, om man bortser från de första femtio sidorna som man bara kunde skippa  som ungdomsböcker brukar vara. Den var även full av intriger och mysterier. Mycket kärlek, rivalitet och dumhet. (För är det en ungdomsbok om karaktärerna inte är dumma i huvudet?) Men den var så förutsägbar! Man visste så enkelt vem skurken (Zero) var, och sedan satt jag resten av boken och himlade med ögonen när Emika desperat frågade sig vem det kunde vara.

Själva spelet var svårgreppat men ändå inte alls avancerat. Warcross var inte bara ett spel, utan också virtuella världar där man kunde flyga runt, ha kul, spara minnen, skaffa skumma husdjur, kort sagt en värld utan kemins, fysikens och biologins lagar. Spelet kom bara med som extra och det var en konstig version av capture the flag.

Boken var bra, men jag kände att jag hade läst den många gånger innan med ett annat namn och omslag. Jag har dessutom hört att den är en ripoff av Ready Player One, fast med mindre spel. Jag kommer nog läsa andra och sista boken som kommer ut nu i september.

Innan jag avslutar recensionen måste jag bara prisa boken för alla vackra Harry Potter referenser! Jag pep en del när jag såg den första referensen. Man måste uppskatta sådant!

Jag har för övrigt haft en vecka där jag har gått efter schema igen. Det har varit skönt men jag har varit supertrött. Jag har sovit dåligt, och ändå stannat långt efter skolan för att prata med mina vänner, vilket gjorde mig ännu tröttare. Jag uppdaterar när jag orkar och har någonting att skriva om!