Det här är en recension av Diabolic skriven av S. J Kincaid. Jag läste egentligen Diabolic för ett år sedan men nu när jag läste uppföljaren (som jag inte tänker skriva namnet på för att det är lite av en spoiler) så gör jag istället recensionen på första boken.

Handling:

Boken handlar om Nemesis som är en Diabol. En diabol verkar, pratar och ser ut som en människa men de är annorlunda. De är mycket starkare och snabbare med bättre sinnen så som syn och hörsel, men framförallt så är de genmanipulerade till att bara bry sig om en person. Den personen skyddar de med sitt liv, de är kort sagt övernaturliga livvakter. Nemesis skyddar Sidonia, dottern till en högt uppsatt galaktisk senator. Det finns ingen Nemesis inte skulle döda för att skydda Sidonia.

När galaxens kejsare kräver att Sidonia ska infinna sig i det kungliga palatset som politisk gisslan finns det bara en sak Nemesis kan göra för att beskydda henne. Hon måste bli Sidonia. Nemesis reser till Krysantemumpalatset för att ta hennes plats men måste där kämpa hårt för att dölja sin sanna natur som en diabol. Bland den korrumperade Grandokratin som styr i galaxen är det fullt av intriger och konspirationer. När uppror riskerar att slita itu rymdimperiet inser Nemesis att hon kan vara mer än bara ett dödligt vapen. Det kan till och med vara hennes mänsklighet – någonting som ingen tror en diabol har – som räddar henne, Sidonia och hela imperiet.

Åsikter:

Jag älskar den här boken! Den är unik, välskriven och har så många oväntade vändningar. Karaktärerna är komplexa och intressanta. Ingenting är någonsin som det ser ut. Allt är bara…fantastiskt. Den här boken är inte perfekt, men jag älskar den. Jag skrattade och grät och blev ständigt överraskad medan jag läste den. Den är aldrig långsam utan någonting händer alltid.

Jag trodde först att den var en ensamstående bok, men det blir tydligen en serie där sista boken kommer ut nu i höst!

4,8 av 5.

diabolic