The Dream Thieves är andra boken i the Raven Boys serien. Eftersom jag inte har gått över the Raven boys här så går jag lite snabbt igenom vad den handlar om. OBS: det här är ett rätt långt inlägg, läs på egen risk 😉.

The Raven Boys:

Boken handlar om Blue som är dotter till en siare (psychic). Alla i Blues släkt är siare, alla bor på samma ställe och alla är kvinnor. Blue är den enda som inte är en siare, istället har hon en förmåga att förstärka andras krafter. I hela hennes liv har hennes familj sagt åt henne att om hon någonsin kysser den hon älskar kommer hon att döda honom. Egentligen gör inte det något för Blue med tanke på att hon ändå stannar undan från killar. Speciellt de rika killarna på den lokala privatskolan. De kallas Raven boys och har ett dåligt rykte runt om i Blues hemstad.

Sedan finns det Gansey, som är en av de rika killarna från privatskolan. Gansey och hans vänner, Adam, Ronan och Noah. De här fyra killarna letar efter en sedan länge död kung som inte verkar vara så död som han borde.

När Blue genom en slump blir indragen i de här killarnas liv kan hon inte hjälpa att dras till dem, speciellt till Gansey. Blue har aldrig trott att hon skulle älska någon mycket nog så hon behövde oroa sig för vad hennes familj har sagt, men när hon träffar the Raven Boys är hon inte lika säker längre…

För det första vill jag säga att den här boken är inte superfokuserad på romans. Denna boken har magin, humorn och vardagsproblemen lika mycket som romantiken. Den är berättad ur tredjeperson och varierar mestadels mellan Blues, Ganseys och Adams synvinkel. Boken är också väldigt långsam, men det är nödvändigt för att man ska förstå vad som händer. Det blir aldrig tråkigt även om jag föredrar berättandet från vissa mer än andra.

Jag älskar den här boken. Det tog ett litet tag att vänja sig vid Maggie Stiefvaters skrivstil men när jag väl gjorde det var allt perfekt. Boken är så rolig och relaterbar samtidigt som den tar upp en del viktiga ämnen. En till sak jag gillar med den här boken är att man verkligen måste vara uppmärksam. Ibland var det svårt att hänga med i vad som hände och man kanske fick läsa om en sekvens. (I och för sig läste jag på engelska så det kan ha varit en anledning eftersom det är en del avancerade ord.)

Jag skulle visserligen kunna babbla på i evigheter om vad jag älskar med den här boken men med tanke på att vi ska prata om en bok till så avslutar jag snacket om den första boken här!

OBS: FORTSÄTT INTE ATT LÄSA OM DU INTE HAR LÄST THE RAVEN BOYS. SPOILERS KOMMER NEDANFÖR!

The Dream Thieves:

Efter händelserna i Cabeswater är Neeve försvunnen, Whelk död och Adam bunden till den mystiska skogen. Leylinjen är uppväckt och jakten efter Glendower fortsätter. Men ett nytt problem har visat sig, Ronan vars drömmar kan bli verkliga. När Ronans förmåga blir starkare hotar hans drömmar blanda sig in i våran värld på okontrollerbart och farligt sätt.

Blue som tillsammans med the Raven Boys har sett verklig magi, fortsätter att kämpa med det faktum att hon kommer att döda den hon älskar. Hon blir allt mer indragen i de farliga händelserna som alltid verkar komma över hennes vänner.

Magin växer sig stark i Henrietta och ingen går säker. Vänskaper kommer att testas, hemligheter kommer att avslöjas, folk kommer att skada sig och uppoffringar kommer att göras. Vilka kommer stå kvar när magin slår ner?

De flesta vad jag vet, anser att den här boken är bättre än den första. Jag är lite tveksam till det. Missförstå mig inte, jag älskar denna boken, men den var mer inriktad på Ronan och hans förflutna. Jag gillar Ronan, men jag gillade förra boken väldigt mycket också. I den här boken gick dock alla igenom en väldigt bra skrivet karaktärsutveckling! Folk förändras, relationer förändras, nya karaktärer introduceras. I början tyckte jag att upplägget var rätt likt den första boken, men det förändrades.  Ronans historia var intressant och bokens olika plot twists var utmärkt skrivna och ingenting jag väntade mig!

Jag ser jättemycket fram emot att läsa Blue Lilly, Lilly Blue som är nästa bok i serien!

Denna recensionen täckte ju två böcker men jag hoppas den var intressant och att man blir sugen på att läsa böckerna!